پیام تسلیت شهردار مشهد در پی جان باختن تعدادی از شهروندان در سیل اخیر قدردانی شهردار مشهد از خادمان شهری پس از بارش سیل‌آسای امروز | شهروندان از تردد غیرضروری خودداری کنند + فیلم گزارش ۳۱ نقطه آبگرفتگی معابر در سطح شهر مشهد طی بارندگی امروز (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا مدارس مشهد و خراسان رضوی فردا یکشنبه (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است؟ آماده‌باش نیرو‌های خدمات شهری تا بازگشت کامل مشهد به شرایط عادی + فیلم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۲۲ میلی‌متر بارش در مشهد طی ۳۰ دقیقه (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد مقدس: آب‌گرفتگی سطح شهر در حال کنترل است + فیلم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) تاکنون حدود ۵ هزار زائر پیاده وارد مشهد شدند (۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) سرویس‌دهی ویژه مترو مشهد به سمت فرودگاه و راه‌آهن + فیلم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین وضعیت سرخس پس از بارش باران و جاری شدن سیل از زبان فرماندار | خسارت مالی، نامعلوم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پس از باران سیل آسا شهر در آرامش نسبی است| خسارت جانی در سیل مشهد نداشتیم(۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) آخرین وضعیت طرقبه و شاندیز پس از بارش شدید باران از زبان فرماندار | یک نفر از مرگ حتمی نجات یافت (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم ترافیک در تمامی معابر شهری مشهد پر حجم است (۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) پس از بارش شدید همه محور‌های اصلی خراسان رضوی باز است (۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) هشدار شهرداری مشهد؛ شهروندان از تردد در بلوار نماز جدا خودداری کنند (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین وضعیت خدمات‌دهی قطار شهری مشهد در پی بارش شدید باران امروز (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهدمقدس: مسیرهای پرخطر در مشهد مسدود شده است | همشهریان از تردد پرهیز کنند (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال محدودیت ترافیکی در مسیر‌های منتهی به میادین اصلی مشهد در پی بارش شدید باران (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش شدید باران در جاده‌های خراسان رضوی (۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) سرپرست مدیریت بحران خراسان رضوی: آمادگی صددرصدی داریم | بارش ۲۵ میلی‌متری در مشهد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در مشهد تاکید کرد: مدیریت موثر بحران در سایه فرماندهی واحد عملیات | طرح جامع مشهد باید بازنگری شود + فیلم

  • کد خبر: ۱۷۳۹۸۱
  • ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳
رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در مشهد تاکید کرد: مدیریت موثر بحران در سایه فرماندهی واحد عملیات | طرح جامع مشهد باید بازنگری شود + فیلم
رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: در حوزه شهری نیازمند یک الگو در پدافندغیرعامل هستیم. مدیریت موثر بحران در سایه فرماندهی واحد عملیات و این فرماندهی به صورت ترکیبی با حضور فرماندار و شهردار میسر می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، سردار جلالی در نشست هم‌اندیشی با مدیریت شهری مشهد مقدس که امروز در سالن شهدای شهرداری مشهد برگزار شد، گفت: در حوزه شهری نیازمند یک الگو در پدافند غیرعامل هستیم. 

وی اظهار داشت: فعالیت‌های هر حوزه باید به صورت خاص پیگیری شود، لذا در این زمینه یک کارگروه پدافند شهری ایجاد شده و در این زمینه نیز یک سند تهیه شده است.

جلالی ادامه داد: سه سال است که این الگو و سند برای همه شهرها تصویب و دنبال می‌شود. در اولویت اول شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر اجرا شود که ۵۵ شهر در این الگو قرار گرفته اند.

وی تصریح کرد: در این سند تعاریف خاص برای حوزه شهر تعریف شده است. اولین موضوع طبقه بندی زیرساخت‌ها و‌خدمات است. شاخص اهمیت کلیدی و ضروری و لازم را تعریف کردیم که نتیجه‌اش‌بر‌ زندگی مردم آن شهر است. 

در زمان بحران یک فرمانده واحد وجود داشته باشد

جلالی تصریح کرد: هدف اصلی حفاظت و صیانت از مردم و حفظ کارکردها برای مردم است و اگر در شرایط اضطراری‌قرار گرفتیم به مردم بتوانیم خدمت رسانی‌کنیم.

رییس سازمان‌پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: در تجربیات گذشته نشان داده خواسته یا ناخواسته جنگ‌ها در حوزه‌های‌شهری‌جلو می‌رود. در جنگ‌های آمریکا و عراق و در سوریه و یمن درشهرها جنگ صورت گرفت.

وی ادامه داد: الگوی پدافند شهری را با توجه به مطالعات جهانی یک الگوی مدرن متناسب با شهرها پیش‌بینی شود. و یک پروژه مشترک بین شهرداری ‌ها و پدافندغیرعامل تعریف کرده ایم.

وی افزود: یک الگوی عمومی برای همه شهرها و یک الگوی خاص برای هر شهر‌ انجام شده است. در این نگاه موضوعاتی احصا شده است.

جلالی تصریح کرد: در این سند فرمانده مدیریت شهری را مشخص کرده‌ایم که در زمان بحران یک فرمانده واحد وجود داشته باشد. این فرماندهی به صورت ترکیبی با حضور فرماندار و شهردار باشد.

وی گفت: اولین ابزار مورد نیاز وجود سامانه مدیریت برای اب و برق و گاز و‌ غیره‌است. مرکز کنترل را پیش‌بینی کرده‌ایم‌که در حال انجام مطالعات آن هستیم.

وی ادامه داد: مسئله شهرهوشمند و نگاه هوشمندانه یک مسئله اساسی است. در حال حاضر دچار جنگ‌ ترکیبی هستیم. در حوزه شهرداری مفهوم پدافند غیرعامل بیشتر ملموس است. مفهومی داریم که می‌گوییم تضمین تداوم خدمات ضروری. باید تضمین شود خدمتی که مردم دریافت می‌کنند دچار خدشه نمی‌شود.

جلالی ادامه‌ داد: علاوه بر این سازمان‌دهی فضاهای زیر سطحی شهری اهمیت دارد.

شهر مشهد جزو شهر‌های زلزله خیز است؛ در هر طرح خدماتی باید طرح مقاوم سازی زلزله دیده شود

وی در ادامه با بیان اینکه حذف نقاط پرخطر یکی از اقدامات بسیار مهمی است که باید در شهرها صورت بگیرد، افزود: در هر شرایطی باید آماده خدمت رسانی به مردم باشیم چرا که همه برنامه ریزی ما تسهیل در امور مختلف مردم می باشد. حالا ممکن است ما در شرایط حمله سایبری قرار بگیریم آیا ممکن است در این وضعیت خدمت رسانی به مردم هم قطع شود؟ خیر، هیچ خدمتی نباید قطع شود. باید این موضوع مورد توجه جدی‌قراربگیرد. در شهرها حدود ۳۷ خدمت داریم که در شرایط‌بحران و حادثه تداوم خدمت داشته باشند.

رییس سازمان‌ پدافند غیرعامل کشور گفت: باید برای تمام بحران‌های شهری‌‌برنامه‌ریزی داشته باشیم. واحدها باید آماده باشند و اقدامات مشخص شود. پدافند نوین شهری نیز در برنامه پیش‌بینی کرده‌ایم‌ که بتوانند پاسخ اولیه را بدهند. اگر حادثه شیمیایی و هسته‌ای داشته باشیم آنها بدانند مرکز این حادثه کجاست. 

مراکز پرخطر شهری باید شناسایی شوند

وی با اشاره بر اینکه مراکز پر خطر شهری امسال باید شناسایی و محلی برای استقرار صنایع پرخطر مشخص شود که در آن زیرساخت‌های امدادی وجود داشته باشد، افزود: برنامه‌های توسعه شهری باید با فرض رعایت ملاحضات پدافند غیرعامل باشد. ما در هر شهر تهدیدات پایه داریم که روی هر شهر اثر می‌گذارد.

جلالی ادامه داد: شهر مشهد جزو شهرهای زلزله خیز است.لذا در هر طرح خدماتی باید طرح مقاوم سازی زلزله دیده شود و طرح مقاوم سازی ابنیه باید وجود داشته باشد. طرح‌های توسعه نیز باید متناسب با این موضوع باشد.

جلالی ادامه داد: در مشهد یک برنامه پدافندی مشترک بین فرمانداری و شهرداری باید تا سال ۱۴۰۴ تهیه و اقدامات مشخص شود.

به گفته وی، طرح جامع شهری مشهد باید بازنگری شود چراکه نیاز به یکپارچگی طرح‌های‌پدافندی داریم. استانداری، فرمانداری، شهرداری و آستان قدس نباید هرکدام یک طرح داشته‌باشند. با اولویت حرم باید شبکه ترافیک مشهد بازنگری شود.

وی تصریح کرد: باید بازنگری در این منطقه‌ از شهر یعنی اطراف حرم رضوی صورت بگیرد و طرح‌های‌ پدافندی و امنیتی بین‌حرم، شهر و استان باید یکپارچه شود و البته اقدامات خوبی که از گذشته صورت گرفته، باید تقویت شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->